Sledujte nás

Pýtali sme sa členov ADMA, aké sú ich skúsenosti s tendrami.

Férový tender, Novinky

Nejasné zadania, neosobné debriefy, nedostatok času, nejasný priebeh tendra, neochota hovoriť o budgete či nedefinovaný spôsob hodnotenia pri výbere víťaznej agentúry. Aj také bývajú slovenské tendre. Viac o nich hovoria Maru Mitlíková z Triad Advertising a Juraj Sasko z Visibility.
 
Aké sú vaše skúsenosti s tendrami v poslednom období?  
Maru Mitlíková, Triad Advertising
V roku 2016 sme sa zúčastnili tendrov, ktoré môžeme spočítať na prstoch jednej ruky, čo súvisí s našou stratégiou nerásť, ale ešte viac posunúť kvalitu našej práce, ľudí, prehĺbiť spoluprácu s dlhoročnými klientami. Odmietnuť účasť v tendri bolo niekedy veľmi ťažké, pretože pozvánok do zmysluplných tendrov dostávame pomerne dosť. Na druhej strane, často sme sa stretli s požiadavkami, vďaka ktorým sme rýchlo usúdili, že s týmto klientom by nám to nikdy poriadne neklapalo.
 
Juraj Sasko, Visibility

Nemáme problém s tým, že by boli tendre vyslovene neetické. Skôr nie sú pripravené dôkladne, a teda nie sú stanovené presné podmienky. Dosť často potom príde nečakané alebo nelogické rozhodnutie, alebo sú tendre pomerne rozsiahle a vyžadujú veľkú investíciu času bez žiadnej kompenzácie.

Čím to podľa vás je, že klienti pristupujú k tendrom neeticky?
Maru Mitlíková, Triad Advertising
Sčasti to môže byť neskúsenosťou ľudí na strane klienta alebo firmy samotnej, keď prvýkrát v živote vyhlási firma tender na agentúru a nevie presne, ktoré agentúry sú pre ňu potenciálne vhodné, čo vlastne chce dosiahnuť a podľa čoho sa rozhodne agentúru vybrať. Občas sa stretávame aj s neveľmi šťastnou vypočítavosťou, kedy klient tendruje novú agentúru pred každou kampaňou, lebo chce vybrať vždy to najlepšie, ale výsledkom je vlastne iba dočasná náplasť v podobe jednorazovej kampane a agentúra, ktorá sa nikdy poriadne nestihne do problémov klienta zahĺbiť dostatočne, aby mohla prinášať dlhodobo funkčné riešenia a ťažiť z predošlých skúseností so značkou.  Posledný dôvod, prečo niektorí klienti tendrujú neeticky je, že môžu. Aj keď klient vypíše tender na maličký projekt, aj keď dá agentúram ťažko zvládnuteľné deadliny, aj keď nevenuje procesu tendrovania dostatok času, energie a úsilia, tak či tak sa nájdu agentúry, ktoré sa zúčastnia.

Juraj Sasko, Visibility
Je to často pre neznalosť a slabú skúsenosť zodpovedných ľudí. Asistentka riaditeľa aj v pomerne veľkej firme dostane za úlohu vytendrovať novú digitálnu agentúru a v podstate nič o danej problematike nevie. Možno by pomohli kurzy alebo webináre čisto na tému, ako tendrovať agentúru.

 

Aký bol najneetickejší tender, aký ste kedy zažili?
Maru Mitlíková, Triad Advertising
Chyby, ktoré sa opakujú častejšie, sú napríklad nejasné zadanie, neosobné debriefy, nedostatok času, nejasný priebeh tendra, neochota hovoriť o budgete či nedefinovaný spôsob hodnotenia pri výbere víťaznej agentúry.  Pikoškou, ale doslova najlepšou skúsenosťou, akú sme kedy zažili, je paradoxne tender, kde bolo na začiatku okolo 15 agentúr, z ktorých po neuveriteľne premyslených 7 kolách zostala iba jediná. Štruktúra tendra bola skvele navrhnutá, v každom kole boli požiadavky náročnejšie, ale aj počet zostávajúcich agentúr priamo úmerne klesal. Všetko malo hlavu a pätu, dávalo zmysel. 
Preto sa nedá presne vyhraniť, čo je pri tendrovaní správne a čo nie, dôležité je nastaviť podmienky tak, aby boli férové a vopred jasne stanovené. My v agentúrach tomu môžeme pomôcť tak, že sa naučíme dávať potenciálnym klientom konštruktívnu a jasnú spätnú väzbu, z ktorej si môžu niečo naozaj zobrať.

 

Juraj Sasko, Visibility

My si vyberáme, kde sa zapojíme a kde nie, takže sme sa nikdy nezapojili do niečoho, čo by bolo neetické.

Zdroj foto: www.freepik.com/free-vector/picking-the-right-one_764838.htm

Podobné príspevky