02.12.2016

BTL-ka sa pridáva k Etickému tendru

Asociácia komunikačných agentúr sa postavila na stranu Klubu reklamných agentúr Slovenska a podporila jeho iniciatívu za etické tendrovanie. Tú pod názvom Etický tender KRAS predstavil ešte v júni tohto roka.


Iniciatíva Etický tender je inšpirovaná českým projektom AKA Férový tendr a má za cieľ zlepšiť systém výberových konaní, eliminovať zbytočné tendre a tiež zvýšiť vzájomnú dôveru medzi klientmi a agentúrami. Nejde pritom o regulu ani o žiaden stanovený predpis, ale o akýsi guideline, pravidlá, z ktorých dodržiavania budú profitovať obe strany. Zahŕňajú v sebe otázky budgetu, timingu, zrozumiteľnosti zadania, tímových stretnutí, komunikáciu feedbacku, prítomnosť zodpovedných osôb v procese výberu i skicovné, o ktorom sa doteraz na Slovensku diskutuje len veľmi málo.

 

„Klub reklamných agentúr Slovenska má za úlohu okrem iného prispievať aj k pozitívnejšiemu a efektívnejšiemu vzťahu medzi agentúrmi a klientmi a k zvyšovaniu štandardu spoločnej práce. Práve preto sme iniciatívu otvorili ako diskusiu. Radi by sme počuli feedback, ako nastaviť tendrovanie tak, aby bolo nielen eticky ale aj efektívne pre agentúry aj zadávateľov. Mala by to byť pomôcka pre obe strany,“ hovorí Róbert Slovák, prezident KRAS. V súčasnosti je iniciatíva spustená v Beta verzii, ktorá vyzýva odbornú verejnosť, aby zaslala svoje podnety, nápady a tipy na jej vylepšenie.  

 

K Etickému tendru sa v týchto dňoch pridala aj Asociácia komunikačných agentúr BTL. Ako hovorí jej prezident, Tomáš Ručkay z Leopard Production, táto platforma nie je ani tak o výhodnosti či nevýhodnosti pre tú-ktorú stranu, ale skôr o biznis správaní, ktoré spoločne agentúry považujú za istý druh štandardu. Tento spôsob vzájomnej úcty dáva podľa neho všetkým stranám možnosť posúvať sa ďalej a zlepšovať svoje produkty. „Naše skúsenosti s tendrami sú rôzne. Sú klienti, ktorí berú tender naozaj zodpovedne a dokonca časť z nich sa pozerá aj na aktuálne rebríčky BTL agentúr. Na druhej strane sú aj takí klienti, ktorí miesto tendra robia skôr prieskum trhu a nápadov. V každom prípade, získať dlhodobejšiu zmluvu alebo klienta, ktorý chce mať svoju stálu agentúru, je dnes skôr výnimkou ako pravidlom,“ myslí si T. Ručkay.

 

Rovnako ako v reklamnom segmente tak aj v tom eventovom v prevažnej miere klienti hľadajú nápad a snažia sa mať čo najväčšiu možnosť výberu, aj keď, ako dodáva prezident BTL-ky, množstvo oslovených agentúr im tento prísľub nedáva. Na základe prieskumu, ktorý robil KRAS medzi svojimi členmi, ak dá klient vypracovať zadanie 17 reklamným agentúram, pripraví trh v prieme o viac ako 150-tisíc eur. A v konečnom dôsledku je to práve klient, kto tie peniaze zaplatí. Navyše, najlepšou motiváciou pre agentúru k dobrému výkonu je, ak cíti šancu uspieť, a teda nesúperí s ďalšími 16 agentúrami.  Ak sa pýtate, čo z toho máte vy ako klient, aj na to Etický tender ponúka odpoveď: „Miesto kvantity nápadov a riešení, z ktorých si aj tak musíte vybrať iba jeden, získavate vyššiu kvalitu toho víťazného.“ A samozrejme, je tu aj benefit tých 150-tisíc eur.

 

A práve snaha urobiť biznis kvalitnejším viedla BTL-ku k podpore iniciatívy za etické tendrovanie. Zmeniť spôsob fungovania tendrov iba jednostranne podľa T. Ručkaya možné nie je: „Potrebujeme na to dialóg dvoch strán, agentúr a zadávateľov, ktoré sa snažia posúvať  nielen svoje produkty ale aj svoju vzájomnú komunikáciu. Vďaka tomu vedia byť efektívnejší a viac sa chápať. Samotný Etický tender je len návodom ako na dané témy nazerať a prečo je dôležité ich posúvať.“

 

Všetkých 10 pravidiel Etického tendra spolu s odkazmi, aký benefit predstavujú pre klienta, nájdete na stránke http://kras.sk/tender/.

 

 


TOP KRAS

1JANDL, marketing a reklama, s.r.o.3 792 454
2Wiktor Leo Burnett, s.r.o.3 434 009
3Istropolitana Advertising, s.r.o.2 485 305
4MADE BY VACULIK, s.r.o.2 154 937
5MUW / SAATCHI & SAATCHI, spol. s r.o.2 101 377
6Zaraguza s.r.o.2 000 686
7Effectivity s.r.o.1 890 735
8TRIAD s.r.o.1 603 642
9Elite Solutions, s.r.o.1 020 036
10MullenLowe GGK s.r.o.1 002 197
11Apple Pie, s.r.o.   603 947
12Respect APP s.r.o.   583 292

Agen. roka

 1TRIAD5 156
 2MUW Saatchi & Saatchi2 772
 3Wiktor Leo Burnett2 358
 4MADE BY VACULIK1 024
 5Istropolitana Ogilvy   873
 6Effectvity POWERED by PUBLICIS   844
 7Jandl   570
 8dotcom advertising   550
 9Respect APP   487
10Elite / Monday Lovers   424
11Zaraguza   334
12MullenLowe GGK   192
13applepie   110

Effie

KATEGÓRIA DOBROČINNÝ MARKETING
Striebro - Slovak and Friends (Chuť žiť Tiktok challenge)
Bronz - Effe Bratislava (Rakovina nemá vlny)
KATEGÓRIA OSTATNÉ
Striebro - TRIAD (Kúp mi knihu)
KATEGÓRIA SMALL BUDGETS
Bronz - Socialists (Kraj sveta Hrdý na to, čo v ňom nenájdeš)
KATEGÓRIA MEDIA INOVATIONS / EVENTS
Zlato - Free Andy (Zdieľaj s rozumom)
KATEGÓRIA DIGITAL
Zlato - This is Locco (Bejby Blue - Ukáž svoju digitálnu osobnosť)

Zlatý klinec

1 This is Locco840
2 MUW Saatchi & Saatchi740
3 TRIAD415
4

Socialists
Wiktor Leo Burnett

325
5 dotcom advertising310
6 Free Andy270
7 MADE BY VACULIK210
8 Darwin and the Machines190
9 Istropolitana Ogilvy185
10

Elite / Monday Lovers

Mannschaft

130
_______________________________________________
Celý rebríček
It's not possible to reach the RSS file...
It's not possible to reach the RSS file...
SLOVENSKY /  ENGLISH