02.12.2016

BTL-ka sa pridáva k Etickému tendru

Asociácia komunikačných agentúr sa postavila na stranu Klubu reklamných agentúr Slovenska a podporila jeho iniciatívu za etické tendrovanie. Tú pod názvom Etický tender KRAS predstavil ešte v júni tohto roka.


Iniciatíva Etický tender je inšpirovaná českým projektom AKA Férový tendr a má za cieľ zlepšiť systém výberových konaní, eliminovať zbytočné tendre a tiež zvýšiť vzájomnú dôveru medzi klientmi a agentúrami. Nejde pritom o regulu ani o žiaden stanovený predpis, ale o akýsi guideline, pravidlá, z ktorých dodržiavania budú profitovať obe strany. Zahŕňajú v sebe otázky budgetu, timingu, zrozumiteľnosti zadania, tímových stretnutí, komunikáciu feedbacku, prítomnosť zodpovedných osôb v procese výberu i skicovné, o ktorom sa doteraz na Slovensku diskutuje len veľmi málo.

 

„Klub reklamných agentúr Slovenska má za úlohu okrem iného prispievať aj k pozitívnejšiemu a efektívnejšiemu vzťahu medzi agentúrmi a klientmi a k zvyšovaniu štandardu spoločnej práce. Práve preto sme iniciatívu otvorili ako diskusiu. Radi by sme počuli feedback, ako nastaviť tendrovanie tak, aby bolo nielen eticky ale aj efektívne pre agentúry aj zadávateľov. Mala by to byť pomôcka pre obe strany,“ hovorí Róbert Slovák, prezident KRAS. V súčasnosti je iniciatíva spustená v Beta verzii, ktorá vyzýva odbornú verejnosť, aby zaslala svoje podnety, nápady a tipy na jej vylepšenie.  

 

K Etickému tendru sa v týchto dňoch pridala aj Asociácia komunikačných agentúr BTL. Ako hovorí jej prezident, Tomáš Ručkay z Leopard Production, táto platforma nie je ani tak o výhodnosti či nevýhodnosti pre tú-ktorú stranu, ale skôr o biznis správaní, ktoré spoločne agentúry považujú za istý druh štandardu. Tento spôsob vzájomnej úcty dáva podľa neho všetkým stranám možnosť posúvať sa ďalej a zlepšovať svoje produkty. „Naše skúsenosti s tendrami sú rôzne. Sú klienti, ktorí berú tender naozaj zodpovedne a dokonca časť z nich sa pozerá aj na aktuálne rebríčky BTL agentúr. Na druhej strane sú aj takí klienti, ktorí miesto tendra robia skôr prieskum trhu a nápadov. V každom prípade, získať dlhodobejšiu zmluvu alebo klienta, ktorý chce mať svoju stálu agentúru, je dnes skôr výnimkou ako pravidlom,“ myslí si T. Ručkay.

 

Rovnako ako v reklamnom segmente tak aj v tom eventovom v prevažnej miere klienti hľadajú nápad a snažia sa mať čo najväčšiu možnosť výberu, aj keď, ako dodáva prezident BTL-ky, množstvo oslovených agentúr im tento prísľub nedáva. Na základe prieskumu, ktorý robil KRAS medzi svojimi členmi, ak dá klient vypracovať zadanie 17 reklamným agentúram, pripraví trh v prieme o viac ako 150-tisíc eur. A v konečnom dôsledku je to práve klient, kto tie peniaze zaplatí. Navyše, najlepšou motiváciou pre agentúru k dobrému výkonu je, ak cíti šancu uspieť, a teda nesúperí s ďalšími 16 agentúrami.  Ak sa pýtate, čo z toho máte vy ako klient, aj na to Etický tender ponúka odpoveď: „Miesto kvantity nápadov a riešení, z ktorých si aj tak musíte vybrať iba jeden, získavate vyššiu kvalitu toho víťazného.“ A samozrejme, je tu aj benefit tých 150-tisíc eur.

 

A práve snaha urobiť biznis kvalitnejším viedla BTL-ku k podpore iniciatívy za etické tendrovanie. Zmeniť spôsob fungovania tendrov iba jednostranne podľa T. Ručkaya možné nie je: „Potrebujeme na to dialóg dvoch strán, agentúr a zadávateľov, ktoré sa snažia posúvať  nielen svoje produkty ale aj svoju vzájomnú komunikáciu. Vďaka tomu vedia byť efektívnejší a viac sa chápať. Samotný Etický tender je len návodom ako na dané témy nazerať a prečo je dôležité ich posúvať.“

 

Všetkých 10 pravidiel Etického tendra spolu s odkazmi, aký benefit predstavujú pre klienta, nájdete na stránke http://kras.sk/tender/.

 

 


TOP KRAS

1JANDL, marketing a reklama, s.r.o.4 162 785
2Wiktor Leo Burnett, s.r.o.3 989 380
3Istropolitana Advertising, s.r.o.2 452 903
4MADE BY VACULIK, s.r.o.2 406 674
5MUW / SAATCHI & SAATCHI, spol. s r.o.2 083 546
6Zaraguza s.r.o.2 000 681
7Effectivity s.r.o.1 990 538
8TRIAD s.r.o.1 870 629
9MullenLowe GGK s.r.o1 426 301
10Elite Solutions, s.r.o.   910 696
11Respect APP s.r.o.   746 252
12Apple Pie, s.r.o.   588 958

Agen. roka

1Wiktor Leo Burnett2 144
2TRIAD Advertising1 230
3Effectvity POWERED by PUBLICIS1 229
4MADE BY VACULIK1 224
5Istropolitana Ogilvy1 125
6MUW Saatchi & Saatchi1 110
7Mannschaft   790
8Zaraguza   685
9Respect APP   560
10

Jandl
Somebody & Somebody

   500

Effie

KATEGÓRIA FMCG
Zlato - Mannschaft (Sila skutočného Borca)
Striebro - MADE BY VACULIK (Ako Zlatý Bažant '73 rozveselil celé Slovensko, ...)
KATEGÓRIA TELEKOMUNIKAČNÉ SLUŽBY
Striebro - MUW Saatchi & Saatchi (Ako uspieť v čase najväčšej krízy)
KATEGÓRIA DOBROČINNÝ MARKETING
Striebro - Istropolitana Ogilvy (Skutočný pochod za život)
Bronz - Effectivity POWERED by PUBLICIS (Pa a Pi po 33 rokoch)
KATEGÓRIA OSTATNÉ
Zlato - Somebody & Somebody (Veselé ponožky, čo nemajú páru)
Bronz - Wiktor Leo Burnett (Áno, teraz!)
KATEGÓRIA SMALL BUDGETS
Zlato - Wiktor Leo Burnett (Hrášková polievka)
KATEGÓRIA DIGITAL
Bronz - Studio Echt (Gizka rieši)

Zlatý klinec

1 Wiktor Leo Burnett705
2 MADE BY VACULIK525
3 Istropolitana Ogilvy390
4 MUW Saatchi & Saatchi350
5 TRIAD305
6 Effectivity POWERED by PUBLICIS260
7 Zaraguza245
8 Mannschaft210
9 Respect APP190
10

MARK BBDO BRATISLAVA
PEKNE & DOBRE

180
_______________________________________________
Celý rebríček
It's not possible to reach the RSS file...
It's not possible to reach the RSS file...
SLOVENSKY /  ENGLISH